HSU-C®
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.


Holland Stand Up Community
 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Omgaan Met Kritiek

Ga naar beneden 
AuteurBericht
LaRosaNegra®




Vrouw Aantal berichten : 19
Registration date : 11-05-08

Omgaan Met Kritiek Empty
BerichtOnderwerp: Omgaan Met Kritiek   Omgaan Met Kritiek Emptyzo 11 mei 2008, 02:01

Kritiek krijgen is soms lastig en het geven van kritiek is nog moeilijker. Waarom vinden we het zo moeilijk om er soepel mee om te gaan? In veel gevallen is kritiek juist een kans om je prestaties in elk hoekje van je leven te verbeteren!

Hoe gaan we om met kritiek?

In het omgaan met kritiek speelt onzekerheid een grote rol. We denken veelal dat kritiek een persoonlijke aanval is. Tevens voelen we ons direct afgewezen. Is de kritiek ook nog eens afkomstig van een leidinggevende, dan voelt dat extra nveilig omdat we de consequenties niet altijd kunnen overzien. Zijn we zelf degenen die kritiek uiten, dan voelen we ons net zo onzeker. Ons streven naar harmonie gaat boven alles. Van jongs af aan hebben we geleerd anderen niet te kwetsen. Het is begrijpelijk dat het dus knap lastig is om gevoelige onderwerpen aan te snijden.

Er zijn verschillende vormen van het geven van kritiek:

1. Het opgeheven vingertje

Voorbeeld:

Leidinggevende: "Ik wil even met je praten omdat je de laatste tijd fouten maakt in je werk. Wat ga je hieraan doen?"

Jouw reactie: "Maak ik fouten? Kijk liever naar jezelf! Je hebt zelf je zaakjes niet op orde en kom je mij daar de schuld van geven!"

In het voorbeeld hierboven heeft de leidinggevende met opgeheven vingertje kritiek geuit. Hij heeft zijn oordeel klaar en vindt dat de ander met oplossingen moet komen. Een schot voor open doel: jij schiet direct in de verdediging. De baas plaatst jou voor een zelfgemaakte feit en geeft jou daarmee niet de ruimte om uit te leggen waarom jij de afgelopen maanden wat verstrooid je werk doet.

2. Meteen naar de oplossing

Leidinggevende: "Ik wil even met je praten omdat ik het gevoel heb dat het de laatste maanden niet zo soepel verloopt tussen jou en het werk. Wat ga je daaraan doen?"

Jij: (Doet moeite om tranen binnen te houden)"Ik doe ook nooit iets goed! Nu begin jij ook nog! Ik kan er niets aan doen, het zijn mijn kamergenoten...ik kan er niet meer tegen. Ze maken mij het werken onmogelijk met hun roddels en pesterijen.."

In dit voorbeeld heeft de baas meteen een oplossing en legt de verantwoordelijkheid bij jou. Hierdoor komt vaak een emotionele reactie.

3. Voorbeelden noemen

Leidinggevende: "Ik wil even met je praten omdat ik het gevoel heb dat het de laatste maanden niet zo soepel verloopt tussen jou en je werk. Hoe komt dat?"

Jij: "Hoezo loopt het niet lekker? Wat bedoelt u precies?"

Leidinggevende: "Ik zie dat je vaak te laat komt en te vroeg naar huis gaat. Ik merk dat je veel minder optrekt met je collega's dan voorheen."

Jij: "Oh, bedoelt u dat. Nou daar heb ik wel een reden voor.."

De assertieve reactie van jou noodzaakt de leidinggevende om voorbeelden te geven. Voorbeelden zij verhelderend en bieden de zekerheid voor een effectief vervolg van het gesprek.

Goede kritiek heeft drie peilers, namelijk..

1. Duidelijkheid
Voordat je kritiek kunt geven of ontvangen, moet je weten waarop de kritiek precies is gericht.

2. Timing
Wat is het goede moment om kritiek te leveren? Het antwoord is: niet te laat. Door uitstel wordt de onderhuidse ergernis alleen maar groter. Het oppotten van frustraties vergroot het risico op emotionele uitbarstingen. Bovendien loop je de kans dat de ander zich de situatie niet eens meer kan herinneren! Timing heeft ook te maken met het zoeken naar het juiste moment. Wie een ander kritiek geeft, waar iedereen bij is, kan en goede reactie vergeten.

3. Respect
Toon respect voor de ander. Benoem eigen waarnemingen (bijv. "Ik zie dat je steeds zit te gapen..") en zeg niet dat je geen interesse hebt, want dat weet je nog niet.

Benoem liever het gewenste gedrag dan het gedrag dat je afkeurt. Liever niet iets als: "Je mag niet onder werktijd met je vrienden bellen", maar liever: "Ik heb liever dat je je privégesprekken in je eigen tijd voert".

Regels voor het geven van kritiek
Kritiek geven gaat een stuk makkelijker als je weet waat je het over wilt hebben en wat je wilt bereiken. Als je dat scherp hebt, probeer je de kritiek zo over te brengen, dat je gesprekspartnerhet begrijpt. In heldere woorden en absoluut géén beschuldigingen!!

Wie kritiek krijgt, heeft de neiging om in verdediging te schieten en dat is jammer. Wie kritiek ziet als een kans om zijn prestaties alleen maar beter te doen worden, is goed bezig.
Hoe? Door goed te luisteren, om redenen te vragen en vervolgens de kritiek goed in je op te nemen en te kijken of je er iets mee gaat doen, of niet. Een positieve houding loont altijd!



Wanneer heb jij voor het laatst kritiek gekregen en hoe is jou dat gegeven? Wat was je reactie daarop?
Terug naar boven Ga naar beneden
 
Omgaan Met Kritiek
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Omgaan Met Lastige Personen

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
HSU-C® :: De Mens Van Binnen En Van Buiten By LaRosaNegra® :: Psychologie-
Ga naar: